logo
 



A kulcsszó a válságkezelés, avagy a Covid19 hatásai a hazai vállalkozásokra

Bezárások, látványos kereslethiány, bizonytalanság, illetve ezekre reagáló átgondolt, intenzív válságkezelés – ez jellemezte a hazai vállalkozásokat a koronavírus-járvány által uralt utóbbi időszakban. Összefoglaltuk, mi okozta a legnagyobb gondot a piaci szereplőknek.


Két éve határozza meg az életünket a koronavírus-járvány, illetve annak következményei. A Covid19 nemcsak arra kényszerített, hogy maszkot húzzunk, hanem iszonyú károkat okozott a gazdaságban is, amelyet a magyar vállalkozások jelentős része a saját bőrén érzett. Akadt persze olyan szektor, amelyben fellendülést hozott az új felállás, mégis inkább az volt a jellemző, hogy egy cég élet-halál harcot vívott a fennmaradásért – sokszor sikertelenül.

Arról, hogy mi történt, egy laikus is tudomást szerezhetett a hírekből: az emberek előbb az ijedtség miatt nem mertek, majd a bezárások miatt nem tudtak pénzt költeni olyan dolgokra, amelyekre 2019-ben még bátran beruháztak. Ezt támasztja alá a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézete által készített elemzés, amelyben a hazai vállalkozások életét, üzleti tevékenységét akadályozó tényezőket vizsgálták – a kutatás során 2891 hazai szereplőt kérdeztek meg 2020 áprilisában. 

Eltűnt a fizetőképes kereslet

Látványos adat, hogy míg a koronavírus-járvány előtti másfél évben a munkaerő- és szakemberhiány okozott fejfájást a cégvezetőknek, 2020. áprilistól kezdve a kereslethiány lépett elő első számú problémává. Ez a visszajelzések alapján a „békeidőben” mért 20 százalékról a járvány megjelenésének köszönhetően azonnal felugrott 36 százalékra, majd a folyamatos bezárások, illetve a karantén miatt 62 százalékig is eljutott, azaz a vállalkozások több mint fele találkozott a problémával. Eközben a koronavírus miatti korlátozó intézkedések számos területen munkaidő-csökkentést vagy elbocsátásokat eredményeztek.

Szintén megugrott a tőke- és az anyaghiány aránya, de erőteljesen éreztették hatásukat a külpiaci értékesítési problémák is. A munkaerőhiány kapcsán a vizsgált vállalkozások egyharmada panaszkodott csupán a fél évvel korábban mért adatokhoz képest, ám ez inkább volt köszönhető a megszűnő vállalkozásoknak és pozícióknak, mint például a szakképzés eredményes átalakításának. Szemléletes adat, hogy a vállalkozások 87 százaléka jelezte már tavaly áprilisban, hogy a Covid19 gazdasági hatásai befolyásolták a működésüket, a többség számára jelentős mértékben, illetve negatív irányban.

Ez volt a járvány megjelenésének szinte azonnali hatása, amelyhez azzal együtt is nehéz volt alkalmazkodni, hogy a koronavírus-járvány tartósan az életünk része maradt, bekerült a mindennapjainkba, meg kellett tanulnunk együtt élni a helyzettel.

Pusztító harmadik hullám, válságkezelés

2021. februárban szintén kiadott egy elemzést a Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet, abban a négy hónappal korábban vizsgált 3142 hazai vállalkozás 55 százaléka nyilatkozott úgy, hogy sikerült visszakapaszkodnia a válság előtti kapacitáskihasználtsági szintre, 40 százalék számára 50 százaléknál kisebb, 5 százaléknak pedig drasztikus, legalább 50 százalékpontos csökkenést kellett kezelnie a kapacitáskihasználtságban – ez leginkább a kisvállalkozásoknál okozott gondot. Ijesztően hangzik, hogy a vállalkozások egyharmada rosszabb helyzetben volt az idei harmadik hullám során, mint a tavalyi első idején, viszont pozitívum, a vizsgált cégek több mint fele elérte vagy meghaladta a válság előtti szintet kapacitáskihasználtságban.

A legnagyobb problémát a szolgáltatásoknál okozta a koronavírus, ez a bezárt üzletekkel magyarázható leginkább, de megszenvedte a helyzetet a kereskedelem, az ipar és az építőipar is. Amikor pedig kicsit magukhoz tértek, jött a második, majd a harmadik hullám. Gyakran és látványosan szakadtak meg a bejáratott ellátási láncok, a probléma 2021 áprilisában a vállalkozások 16 százalékát érintette, ami 9 százalékkal haladta meg a 2020 októberi szintet – ez elsősorban a kereskedelmet és a feldolgozóipart sújtotta. Az általános tapasztalatok alapján ezzel együtt is az látható, hogy idővel a piaci szereplők képesek voltak alkalmazkodni az új helyzethez, hiszen más választásuk nem nagyon akadt.

Tűzoltás minden szinten

A gazdaság résztvevői válságkezeléssel, illetve a bérek és az eladási árak korrigálásával próbálták megtalálni a helyüket az új helyzetben. Ami a válságkezelési stratégiákat illeti, a legtöbben a kiadások csökkentésével kezdtek – erről mindenki tájékozódhatott a hírekben. Rengeteg energiát fordítottak emellett a home office bevezetésére, a likviditás javítására, a piaci pozíciók stabilizálására, átalakítására, de a cégvezetők bátrabban nyúltak a tűzoltásként értelmezhető, gyors eredményeket ígérő döntésekhez is.

Ezek közé tartozott a máshova nem sorolható költségek csökkentése, a bérek befagyasztása, a már futó beruházások tudatos lassítása, átütemezése, az elérhető állami és kormányzati kedvezmények minél hatékonyabb kihasználása, illetve a banki hitelek kezelése, akár a moratórium kihasználásával, akár a hitelkonstrukciók meghosszabbításával, kitolásával. A nagyvállalatok, illetve a kkv-szektor is kénytelen volt hosszú távon gondolkozni, amikor a jövőjét tervezte, hisz látható, hogy a vírus okozta „új világrend” csakis így kezelhető. Azt a Budapesti Gazdasági Egyetem kutatása derítette ki, hogy a koronavírus, valamint az ezzel összefüggő gazdasági hatások kisebb mértékben érintették a tervezetten működtetett kkv-kat.

Felértékelődött a digitalizáció

Elmondható, hogy a koronavírus átalakította a vásárlási szokásokat, ezt a magyarországi e-kereskedelem látványos növekedése is megerősíti. Ennek alapvető feltétele a digitalizáció, amely kiemelt célkitűzéssé, azonnal megvalósítandó feladattá vált a magyar cégek számára. Leginkább a kisebb piaci szereplőknek kellett iparkodniuk, mivel a nagyvállalatok eddig is élen jártak a fejlesztésekben. Az online jelenlét látványosan felértékelődött – megfelelő digitális tartalom, illetve átgondolt adatkezelés nélkül napjainkban szinte lehetetlen elképzelni egy sikeres vállalkozást Magyarországon.

2022. 05. 02.



Az Europroof vállalatirányítási rendszert egy előzetes felmérés és egy részletes specifikáció készítés után az Ön vállalatának igényeire szabjuk.

Amennyiben felkeltettük érdeklődését, vegye fel velünk a kapcsolatot, minden felmerülő kérdésére válaszolunk!

 

Forduljon hozzánk bizalommal!

Legutóbbi bejegyzések

2022. 05. 10.
Miért hasznos egy vállalatirányítási rendszer 2022-ben?
Miért hasznos egy vállalatirányítási rendszer 2022-ben?

Az ERP-k, azaz az integrált vállalatirányitási rendszerek évtizedek óta a vállalati kultúra részei, ám egy modern megoldás értékét épp az mutatja meg, hogy folyamatosan változik, fejlődik, így minden felmerülő igényre biztosít megnyugtató megoldást.

2022. 05. 04.
Miért elengedhetetlen a digitalizáció egy sikeres vállalkozás építéséhez?
Miért elengedhetetlen a digitalizáció egy sikeres vállalkozás építéséhez?

A koronavírus-járvány következményei végérvényesen megmutatták, amit évek óta tudni lehetett: digitalizáció, online jelenlét és adattudomány nélkül képtelenség hosszú távon sikeres vállalkozást építeni 2022-ben.

2022. 05. 02.
A kulcsszó a válságkezelés, avagy a Covid19 hatásai a hazai vállalkozásokra
A kulcsszó a válságkezelés, avagy a Covid19 hatásai a hazai vállalkozásokra

Bezárások, látványos kereslethiány, bizonytalanság, illetve ezekre reagáló átgondolt, intenzív válságkezelés – ez jellemezte a hazai vállalkozásokat a koronavírus-járvány által uralt utóbbi időszakban. Összefoglaltuk, mi okozta a legnagyobb gondot a piaci szereplőknek.